Monday 13 July 2015

duit banyak untuk apa??

hari ini aku berjumpa sahabat aku yang lama x jumpa..
terpanggil apabila dia membuka minda ku..bertanya apa tujuan aku cari duit yang banyak?
a.untuk generasi akan datang
b.untuk agama ku
c.untuk menunjukkan kekayaan aku pada orang ramai..
d.untuk beli tiket masuk syurga
e.untuk aku berlagak dengan harta yang aku ada
f.untuk bantu bangsaku
g.untuk beli kereta skyline or hammer
h.untuk beli jet peribadi atau helikopter peribadi
i.untuk beli rumah besar

MCQ question yang aku kena jujur dengan diri aku sendiri

untuk apa tujuannya....

flowchart yang aku rasa aku kena buat..

aku kena cari duit yang banyak untuk

1.aku bagi education yang cukup untuk zuriat dan bantu anak bangsaku
2.bagi peluang rezeki kepada bangsa dan agamaku
3.aku bagi pada agamaku..(bukan semua rezeki itu milik diri ku..tapi 1/10 jee rezeki tu aku punya tapi selebihnya orang lain punya)

tapi...
kalau aku beli kereta mewah takut timbul riak dalam hati tu..tapi aku boleh memiliki kereta mewah dengan syarat-aku kena sentiasa ingat ini semua milik ALLAH
aku boleh ada rumah besar agar aku dapat sentiasa buat usrah dan majlis ilmu dalam rumah tersebut
jet peribadi dan helikopter belum perlu untuk diriku

aku harap semua harta yang aku miliki ini dapat memberi aku VIP tiket masuk Syurga..

amin

ya Allah Ramadan telah meninggalkan ku,dan aku lalai dengan ramadan yang tinggalkan aku ini,...
hamba yang lalai dan leka

No comments:

Post a Comment